bloggsøk

mandag 24. april 2017

Har du sett det???

Jeg kommer ennå ikke over nyheten jeg så da jeg klikket inn på vg her om dagen. Fikk litt sjokk egentlig. Jeg tok vare på artikkelen og tenkte å dele den her med dere: 


Tror du politiet trimmer mopedene sine. De gjør ikke det. Ikke som jeg vet iallefall. Dette er en "Fake News", og forhåpentligvis ble du lurt. Det var værtfall oppgaven. Oppgaven besto av å lage en falsk nyhet som var utformet for spredning på nett.
Det som er sant i denne artikkelen er "side-nyhetene". Disse nyhetene er helt sanne, for de er rett og slett kopiert rett fra VG's egne sider. Det samme gjelder VG "headeren". Bildet av politi-mopedene derimot, er hentet fra Google. Alle disse elementene la jeg sammen i en Photoshop fil og la til en egen skrift og brødtekst, og prøvde å gjøre den mest lik andre artikler som faktisk kom fra VG.

En falsk nyhet er en nyhet som utgir seg for å være sann, når den ikke er det. En falsk nyhet kan være spredd fordi man vet den er sann eller fordi man ikke forstår at den er usann. Man kan i uvitenhet videresende en nyhet man tror er sann fordi man ikke har sjekket kildene og dermed spre en falsk nyhet. Dette skjer hver dag, noe som gjør det vanskeligere å tro på det sanne. Dette krever større kildesjekk.

Denne oppgaven var kort og spennende. Den får deg virkelig til å tenke på hvor lett det er både å lage og spre en falsk nyhet. Noe som gjør at man blir mer oppmerksom på kilden når man senere ser på nyheter.

- Camilla 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar